Machine-Mediated Teaming

 

論文概要

本研究では、物理的な身体動作を行うユーザと機械を操作するユーザが協調し、人間と機械とが同一空間で動作する系を題材として、人間と機械のどちらかが支配的にならない物理作業環境の設計を検討した。具体的には、身体動作を行うプレーヤーと機械を操作するプレーヤーとがチームとなりゲームに参加する、綱引きをテストベッドとしたシステムを開発し、両者の主体性や戦略的な協調を促進するための設計について評価・検討した
 

特筆すべき研究成果

本システムを用いることで、身体動作を行うプレーヤーと、機械を操作するプレーヤーとがお互いに主体感を感じながら協調的に動作可能である。ユーザスタディを通じて「機械のスタミナ」や「動作スペース」、「機械の挙動のフィードバック」といったパラメータ設計の重要性を明らかにした。この研究はダイナミックな物理的インタラクションにおいて、人間と機械がどのように共存できるかを探るための第一歩を提供するものである。
 

今後の展望・応用+社会実装の可能性

提案システムは2人1組の綱引きに焦点をあてたものであったが、今後様々な作業環境への応用が期待される。また、物理的な身体動作を行うユーザの能力に応じた機械制御のパラメータ調整を行うことで、動作環境や状況に最適化された設計が可能となると考えられる。最終的には、これらの検討や実装を通じて、より一般的な人間機械協調システムに関する設計論の提供を目指す。
 
Technological advancement has opened up opportunities for new sports and physical activities.We introduce a concept called machine-mediated teaming, in which a human and a surrogate machine form a team to participate in physical sports games. To understand the experience of machine-mediated teaming and the guidelines for designing the system to achieve the concept, we built a case study system based on tug-of-war. Our system is a sports game played by two against two. One team consists of a player who actually pulls the rope and another player who participates in the physical game by controlling the machine’s actuators. We conducted user studies using this system to investigate the sport experience in this  form and to reveal insights to inform future research on machine-mediated teaming. Based on the data obtained from the user studies, we clarified three perspectives, machine stamina, action space, and explicit feedback, that should be considered when designing future machine-mediated teaming systems. The research presented in this paper offers a first step towards exploring how humans and machines can coexist in highly dynamic physical interactions.
 

主要成果論⽂

Azumi Maekawa, Hiroto Saito, Daisuke Uriu, Shunichi Kasahara, and Masahiko Inami. 2022. Machine-Mediated Teaming: Mixture of Human and Machine in Physical Gaming Experience. In CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’22), April 29-May 5, 2022, New Orleans, LA, USA. ACM, New York, NY, USA, 11 pages. https://doi.org/10.1145/3491102.3517555